욕심이 무엇입니까?

영어로 배우는 불교

2007-09-13     관리자
글· 서광스님 | 보스톤 서운사

Q: What is greed?

A: According to Buddha's teaching, greed is attraction to a gratifying object. Its nature is that of defiled attachment to existence and its activity is that of generating suffering.

문: 욕심이 무엇입니까?

답: 욕심은 만족을 주는 대상에 대한 끌림입니다. 욕심의 본질은 존재에 대한 오염된 집착이고 욕심의 작용은 고통을 불러일으키는 것입니다.

Q: Where does greed originate from?

A: Its cause is ignorance or delusion.

문: 욕심은 어디에서 비롯되는 것입니까?

답: 욕심의 원인은 무지 또는 망상입니다.

Q: How can one remove greed?

A: One can remove greed through the practice of generosity.

문: 어떻게 하면 욕심을 제거할 수 있을까요?

답: 욕심은 보시훈련을 통해서 제거할 수 있습니다.

Q: I am a little bit confused. You mentioned earlier the cause of greed is ignorance or delusion. Now you are saying one can remove greed through the practice of generosity. How are they connected to each other? In other words, why can't one just remove ignorance or delusion which is the cause of greed?

A: Ignorance or delusion is not a thing that one can see and remove. It is just a name and concept. It is not a true reality therefore, if you try to root out ignorance directly, you will never succeed.

문: 약간 혼동이 됩니다. 조금 전에 욕심의 원인이 무지나 망상이라고 하셨습니다. 그런데 지금은 보시를 실천함으로써 욕심을 제거할 수 있다고 말씀하시는군요. 어떻게 그 둘이 서로 관련되어 있습니까? 다시 말씀드려서 왜 욕심의 원인인 무지나 망상을 직접 제거할 수는 없는 건가요?

답: 무지나 망상은 눈으로 보고 제거할 수 있는 대상이 아닙니다. 그냥 이름이고 개념일 뿐입니다. 진정한 실재가 아닙니다. 그러므로 만일 무지를 직접적으로 뿌리 뽑으려고 하면 결코 성공할 수 없을 것입니다.

Q: It is still hard to understand.

A: Ignorance is naming or expressing certain states of misunderstanding a thing, self, and phenomenon. For example, greed is to want and attach to what one does not need. In other words, it means it is not greed to want what one needs. In such case, ignorance is the state of not distinguishing between “to want” and “to need”.

문: 여전히 이해하기가 힘들군요.

답: 무지는 사물, 자아, 그리고 현상을 잘못 알고 있는 어떤 상태를 이름하거나 표현하는 것입니다. 예를 들면 욕심은 필요하지 않는 것을 원하고 집착하는 것입니다. 다시 말해서 필요한 것을 원하는 것은 욕심이 아니라는 뜻입니다. 그 경우에 무지는 원하는 것과 필요한 것 사이를 구분하지 못하는 상태입니다.

Q: Then, I am wondering weather it belongs to ignorance or not if one does not want something even though she or he needs it.

A: Yes. It is also ignorance. The one who does not want what she or he needs is confused between “to want” and “to attach.” You need to distinguish “to want” from “to attach.” Besides, it is rather “just trying not to want” than “really not to want”. Therefore, it is also extreme trying not to want what one really needs.

문: 그렇다면 만일 필요함에도 불구하고 원치 않는 것도 무지에 속하는지 어떤지 궁금합니다.

답: 그렇습니다. 그것 또한 무지입니다. 왜냐하면 필요한 것을 원하지 않는 사람은 원하는 것과 집착하는 것을 혼동하기 때문입니다. 원하는 것과 집착하는 것은 구분할 필요가 있습니다. 게다가 그것은 ‘진정으로 원하지 않는 것’이 아니라 ‘그냥 원하지 않으려고 노력하는 것’에 불과합니다. 그러므로 진정으로 필요한 것조차 원하지 않으려고 노력하는 것 또한 극단입니다.

Q: How can I be free from greed?

A: You can be free from greed if you know the difference between “to want” and “to need”. Once you recognize what you want is what you really need or not, then naturally you will not attach to what you want.

문: 어떻게 하면 욕심으로부터 벗어날 수 있을까요?

답: ‘원하는 것’과 ‘필요한 것’의 차이를 알면 욕심으로부터 자유로울 수 있습니다. 일단 당신이 원하는 것이 진정으로 당신이 필요한 것인지 아닌지를 구분하게 되면 자연히 당신이 원하는 것에 집착하지 않게 되기 때문입니다.

Q: What happens in the case of “if I can't get what I need?” Does it also belong to ignorance of “I want and attach to what I really need”?

A: You don't have to worry about such case. If you truly need something, there is no attachment and no ignorance. For example, if you really need water, you want water. However, if you can't still get it, you will be thirsty instead of attaching to water. As soon as you drink water, you will be relieved from thirst and be satisfied. On the other hand, attachment is different. It will never end, and there is only “want” but “no-satisfaction”. There is no satisfaction, because you want what you do not really need, when you do not really need, and more than you need.

문: 만일 필요한 것임에도 불구하고 얻을 수 없는 경우에는 어떻게 됩니까? ‘정말로 필요한 것을 원하고 집착하는 것’도 무지에 해당합니까?

답: 그 경우는 걱정할 필요가 없습니다. 진실로 필요하다면 거기에는 집착도 무지도 없습니다. 예를 들어서 만일 당신이 진실로 물이 필요하다면 물을 원할 것입니다. 그런데 물을 계속해서 구할 수가 없게 되면 물에 집착하는 대신에 갈증상태에 놓이게 될 것입니다. 물을 마시자마자 갈증으로부터 해소되고 만족할 것입니다. 반면에 집착은 다릅니다. 집착은 끝이 없습니다. 집착에는 오직 ‘원함’만 있지 만족은 없습니다. 왜냐하면 집착은 정말로 필요하지 않는 것을 원하고 진실로 필요하지 않을 때조차도 원하고 필요한 것보다 더 많이 원하기 때문에 만족이 없습니다.

Q: Do you mean not knowing the exact object, time, and amount of what we need means ignorance?

A: Yes. It is such that we become greedy and angry; we end up suffering.

문: 우리가 필요로 하는 대상, 필요한 때, 필요한 양을 정확하게 알지 못하는 것이 무지라고 말씀하시는 건가요?

답: 그렇습니다. 그것 때문에 우리는 탐욕하고 분노합니다. 그래서 결국에는 고통스러워합니다.


Q: Is wanting of nirvana ignorance?

A: What do you think?

문: 만일 우리가 열반을 구한다면 그것이 무지인가요?

답: 당신 생각은 어떻습니까?

Q: I think nirvana is what we truly need. Therefore, it is not ignorance.

A: Yes. From the view of truly needing nirvana, wanting nirvana is not ignorance. However, from the view of nirvana not being a real thing that we can see and attain, to want nirvana is ignorance. Nirvana is just a name and concept that we can never attain.

문: 열반은 우리가 진정으로 필요한 것이라고 생각합니다. 그러므로 열반을 원하는 것은 무지가 아닙니다.

답: 맞습니다. 우리가 진실로 열반을 필요로 한다는 측면에서는 열반을 원하는 것이 무지가 아닙니다. 그러나 열반이 우리가 보고 얻을 수 있는 진정한 실재가 아니라는 측면에서 보면 열반을 원하는 것은 무지입니다. 왜냐하면 열반은 우리가 결코 얻을 수 없는 단순히 이름이고 개념일 뿐이기 때문입니다.

Q: I have thought people practice in order to reach nirvana.

A: No. Nirvana is no where it is not an object that we can own.

문: 저는 지금까지 사람들이 열반에 이르기 위해서 수행한다고 생각했습니다.

답: 아닙니다. 열반은 어느 곳에도 없습니다. 열반은 우리가 소유할 수 있는 대상이 아닙니다.

Q: What is nirvana?

A: Nirvana is suffering transformed.

문: 그렇다면 열반이란 무엇인가요?

답: 열반은 고통의 변형입니다.

Q: How can suffering be transformed?

A: It is called nirvana when the “Three Poisons” (greed, hatred, and ignorance), which is a cause of suffering becomes extinct.

문: 고통이 어떻게 변형될 수 있나요?

답: 고통의 원인인 탐·진·치 삼독이 소거되었을 때, 그것을 열반이라고 부릅니다.

Q: Then, do we practice for extinction of suffering?

A: Yes. To be exact, suffering is a motivation and object for practice, and as a result of practice, suffering is transformed into nirvana like the dark is changed into the light.

문: 그럼, 우리는 고통을 제거하기 위해서 수행합니까?

답: 그렇습니다. 정확히 말씀드리자면 고통은 수행의 동기이고 대상입니다. 그리고 수행의 결과로서 고통은 열반으로 변형됩니다. 마치 어둠이 빛으로 변화되듯이 말입니다.